Efektywne zarządzanie pracownikami
Zatrudnienie pracownika i wskazanie mu jego zadań to tylko mała cześć zarządzania. Zdecydowanie trudniejsze jest motywowanie pracownika do pracy. Szczególnie trudne jest motywowanie pracownika, któremu płaci się mało, któremu zapewnia się tylko i wyłącznie stres w pracy oraz którego działania się torpeduje niemalże każdego dnia. W skrajnej postaci można takiego pracownika zatrzymywać w pracy tylko i wyłącznie daniem mu kredytu na mieszkanie i podwyższaniem pensji.
Rodzina, kredyt, a także zobowiązania, dzieci to najwyższa motywacja dla większości słabych szefów. Jednakże jeśli chcesz być dobrym szefem, spraw, aby twój pracownik czul się dobrze w pracy. Co to znaczy, że pracownik czuje się dobrze w pracy? Czuje się doceniany, dowartościowany, czuje, że jego miejsce w zespole jest jasno określone, nie czuje się wykorzystywany.
Dobrze skonstruowane miejsce pracy dla pracownika zakłada dla niego specyficzny system wynagrodzenia, który jest lekko zależny od tego jak wyglądała praca pracownika w ostatnim miesiącu. Nie można jednakże oczekiwać od pracowników zamordyzmu w każdym miesiącu, nie można stosować wobec nich wynagrodzeń opartych wyłącznie o zdobywanie prowizji, która jest trudna do zdobycia.
Każdy szef firmy, w której znajduje się wielu pracowników, powinien okresowo zrobić dla pracowników badanie motywacji. Badanie motywacji u pracowników pozwala ocenić, jaki typ motywacji przejawiają konkretne osoby, a także co jest dla nich najważniejsze. Dla jednych ważny będzie prestiż, dla innych zupełnie nieważny. Oznacza to, że dla osób, dla których ważny jest prestiż, motywujące będzie otrzymanie dobrego samochodu służbowego. Dla osób dla których mniej liczy się prestiż, a możliwość rozwoju, dobre będzie otrzymywanie możliwości uczestniczenia w kolejnych szkoleniach oraz dawanie perspektywy rozwoju w kolejnych działach firmy.
Jeśli zrozumiemy różnice między ludźmi, wówczas będziemy w stanie jaśniej określić jak do nich trafić. Często bowiem bywa tak, że ludzie na tych samych stanowiskach osiągają różne wyniki. Warto określać dokładnie jakie czynniki psychologiczne powodują, że człowiek jest chętny do pracy i osiąga dobre wyniki, a które tylko pracownika hamują i doprowadzają do poczucia nieszczęścia w pracy. Warto wydać na to firmowe pieniądze – bardziej, niż na kolejny wyjazd integracyjny.